چرندگو

چرندگو

چرندگو

چرندگو

۵ مطلب در آذر ۱۳۹۷ ثبت شده است

شریان و ورید چیست

پنجشنبه, ۲۹ آذر ۱۳۹۷، ۱۱:۳۵ ب.ظ

فرق بین و تفاوت شریان و ورید چیست بند ناف و بیضه و ریه

فرق بین و تفاوت شریان و ورید چیست بند ناف و بیضه و ریه در سایت جسارت

شریان و ورید چیست ,فرق شریان و ورید چیست,فرق بین شریان و ورید چیست,شریان و ورید بند ناف,تعداد شریان و ورید بند ناف,شریان و ورید,تفاوت شریان و ورید

شریان و ورید چیست , فرق شریان و ورید چیست , فرق بین شریان و ورید چیست , شریان و ورید بند ناف

توضیحاتی در مورد شریان و ورید چیست

رگ‌های خونی لوله‌هایی باریک در بدن جانوران و بخشی از دستگاه گردش خون هستند که خون را در سرتاسر بدن حمل می‌کنند و به همه جای بدن می رسانند. طول مجموع رگ‌های بدن انسان برابر با ۱۰۰٬۰۰۰ کیلومتر ‏(۶۰٬۰۰۰ مایل) می‌شود که دو و نیم برابر دور زمین است. دستگاه گردش خون و لنف شامل قلب، شریان‌ها، وریدها، مویرگ‌ها و رگ‌های لنفی است. خون پمپ‌شده از قلب که حاوی مواد غذایی و اکسیژن می‌باشد توسط شریان‌ها در بدن توزیع می‌شوند. شریان‌ها پس از انشعاب به شاخه‌های باریک، شریانچه‌ها را به‌وجود می‌آورند و شریانچه‌ها نیز به انشعابات باریکتری به نام مویرگ ختم می‌شوند. مبادله مواد بین خون و سلول‌های ارگانهای مختلف در سطح مویرگها انجام می‌گیرد. پس از مبادله مواد، خون مویرگی به وریدچه‌های منتقل شده و نهایتاً توسط وریدهای بزرگ مجدداً به قلب برمی‌گردد. رگ‌های لنفی نیز به‌طور بن‌بست از ارگان‌های مختلف شروع و پس از جمع‌آوری لنف یا مایعات میان‌بافتی (که عمدتاً از خون منشأ گرفته‌است) آن را به سیستم گردش خونی بازمی‌گرداند. در این مطلب از سایت جسارت در مورد فرق بین و تفاوت شریان و ورید چیست بند ناف و بیضه و ریه صحبت میکنیم امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد.

شریان و ورید چیست

سرخرگ به رگهایی که خون را از قلب می گیرند و به سایر اندام‌ها منتقل می‌کنند می‌گویند. سرخرگ ششی و سرخرگ آئورت دو سرخرگ اصلی متصل به قلب هستند. شریان از سه بخش اینتیما و مدیا و ادوانتیش تشکیل شده است. بخش اینتیما درونی‌ترین که از بافت سنگفرشی تک لایه است و زیر آن بافت همبند پشتیبان و تیغهٔ الاستیک آن را از مدیا جدا می‌کند. در مدیا عروق خونی و عضله صاف داریم. سرخرگ دیواره ضخیم‌تری نسبت به سیاهرگ دارد ولی قطرداخلی آن کمتر از سیاهرگ است. بافت سرخرگ شامل بافت‌های پوششی، ماهیچه‌ای و پیوندی است. همهٔ سرخرگ‌ها خون روشن (خون حاوی اکسیژن) را منتقل می‌کنند به جز سرخرگ‌های ششی که خون تیره (خون حاوی کربن دی اکسید) را منتقل می‌کنند. سیاهرگ یا ورید (به عربی: الورید) در دستگاه گردش خون بدن، رگی است که خون را از اندام‌ها به قلب بازمی‌گرداند. دیواره سیاهرگ نازک‌تر از سرخرگ است اما قطر بیشتری داشته و خاصیت ارتجاعی کمتری دارد. در سیاهرگ‌ها دریچه‌هایی به نام لانه کبوتری وجود دارد که این دریچه‌ها کمک می‌کنند تا خون از اندام پایینی مانند دست‌ها و پاها بهتر به سمت قلب حرکت کنند. به‌طور کلی خون تمامی قسمت‌های بدن توسط دو ورید به نام‌های اجوف فوقانی و تحتانی به دهلیز راست قلب برمی‌گردد. ایستادن زیاد، کم‌تحرکی و نارسایی‌های قلبی می‌توانند باعث تخریب این دریچه‌ها شده و در نتیجه خون در سیاهرگ‌ها تجمع می‌کند و شخص به بیماری واریس مبتلا می‌شود. همه سیاهرگ‌ها خون تیره (خون حاوی کربن دی اکسید) را منتقل می‌کنند به غیر از سیاهرگ‌های ششی که خون روشن ( خون حاوی اکسیژن ) را منتقل می‌کنند. 

ساختار رگ‌ های خونی

لایهٔ داخلی که در انگلیسی به آن Tunica intima می گویند این لایه از یک ردیف سلول سنگفرشی ساده مشتق از مزودرم به نام آندوتلیوم و بافت همبند شل زیرین آن به نام طبقه زیر آندوتلیال تشکیل شده‌است. آندوتلیوم بر روی تیغه پایه قرار گرفته و طبقه زیر آندوتلیال حاوی الیاف الاستیک و رتیکولر و بطور نادر در شریانهای الاستیک سلول‌های عضلانی است. لایهٔ میانی (به انگلیسی: Tunica media) این لایه معمولاً از عضلات صاف تشکیل شده که در بین آن‌ها الیاف الاستیک، کلاژن، رتیکولر و پروتئوگلیکان‌ها قرار گرفته‌اند. مواد بین سلولی در دیواره رگها توسط سلول‌های عضله صاف سنتز می‌شود. لایهٔ خارجی یا ادونتیس (به انگلیسی: Tunica adventita) خارجی‌ترین لایه عروق و مرکب از |کلاژنالیاف کلاژن نوع I و الیاف ارتجاعی است که بطور طولی قرار گرفته‌اند. این لایه معمولاً در امتداد با بافت همبند اطراف رگها قرار دارد و تشخیص آن‌ها از یکدیگر مشکل می‌باشد. در عروق بزرگ این لایه حاوی رگ‌های تغذیه‌کننده خود عروق موسوم به رگها می‌باشد. انواع رگها در بدن عبارتند از: شریانها، وریدها و مویرگها در رگ‌های لنفی می‌باشد.

آئورت چیست

آئورت (Aorta) یا بزرگ‌سرخرگ،  سرخرگ بزرگی است که به بطن چپ قلب متصل است و خون تصفیه‌شده را به تمام بدن می‌رساند. مهمترین شاهرگ بدن آئورت می‌باشد که خون را از بطن چپ قلب دریافت و به اعضای بدن می‌رساند. آئورت سه لایه داخلی، میانی و خارجی دارد که از کلاژن، الاستین و عضلات صاف ساخته شده‌اند. (این لایه‌ها در واقع سه بافت اصلیه پیوندی، ماهیچه‌ای، وپوششی هستند) در ابتدای محل خروج آئورت از بطن چپ، دریچهٔ سینی شکلی (دریچه آئورت) قرار دارد که یک طرفه می‌باشد و در هنگام انقباض بطن چپ باز و بعد از وارد شدن خون به آئورت بسته می‌شود و اجازهٔ بازگشت خون از آئورت به بطن چپ را نمی‌دهد. دریچهٔ سینی فاقد بافت ماهیچه‌ای می‌باشد و جهت جریان خون آن را باز و بسته می‌کند. (مشابه همین دریچه در ابتدای سرخرگ ششی و بطن راست وجود دارد).

انواع رگ‌ های خونی

سرخرگ (شریان) مانند سرخرگ آئورت که بزرگترین سرخرگ بدن است. مانند سرخرگ‌چه‌ها که کوچکترین سرخرگ‌های بدن هستند. سیاهرگ (ورید) مانند بزرگ‌سیاهرگ که بزرگترین سیاهرگ بدن است. مانند سیاهرگ‌چه‌ها که کوچکترین سیاهرگ‌های بدن هستند. مویرگ که کوچکترین رگ‌ها هستند و بین سرخرگ و سیاهرگ قرار داشته و محل مبادله مواد غذایی و مواد زائد یاخته‌ها هستند.

سرخرگ آئورت

سرخرگ آئورت پس از خروج از بطن چپ به سه قسمت آئورت صعودی، قوس آئورت، آئورت نزولی تقسیم می‌شود. رونگاره و شمای قلب سرخرگ‌های تاجی (شریان‌های کرونری) از ابتدای آئورت (بزرگ‌سرخرگ بالارو) منشأ گرفته و بنابراین اولین شریان‌هایی هستند که خون حاوی اکسیژن زیاد را دریافت می‌دارند. دو سرخرگ تاجی (چپ وراست) نسبتاً کوچک بوده و هر کدام فقط ۳ یا ۴ میلیمتر قطر دارند. وظیفهٔ رگ‌های کرونری، تغذیه و خون‌رسانی به قلب می‌باشد. از قوس آئورت ابتدا سرخرگ بازویی‌سری (براکیوسفالیک) جدا می‌شود که این سرخرگ خود به دو شاخه سرخرگ زیرترقوه‌ای (ساب‌کلاوین) راست و کاروتید مشترک راست تقسیم می‌شود. دومین سرخرگ اصلی که از آئورت جدا می‌شود سرخرگ کاروتید چپ و سومین سرخرگ، سرخرگ زیرترقوه‌ای چپ است. ادامه آئورت پایین‌رو را در قفسه سینه بخش آئورت سینه‌ای (توراسیک) و در محوطه شکم آئورت شکمی می‌نامند. شریانهای بین دنده‌ای راست و چپ، برونشی و مری از آئورت سینه‌ای و شریانهای سلیاک، شریانهای کلیوی، مزانتریک (روده‌ای) و… از آئورت شکمی جدا می‌شوند. آئورت در انتهای مسیر خود به دو سرخرگ تهیگاهی مشترک (ایلیاک) راست و چپ منشعب شده و به اندام تحتانی خونرسانی می‌کند.

سیاهرگچه چیست

سیاهرگچه یا وَریدچه (به انگلیسی:Venule) رگ‌های بسیار باریکی هستند با قطر ۷ تا ۵۰ میکرومتر. سیاهرگ‌چه‌ها در ریز جریان (به انگلیسی: Microcirculation) که نام جریان حمل خون ای است که خون را به رگ‌های کوچکتر درون بافت‌های بدن می‌رساند و دارای ۳ بخش اصلی، پیش مویرگی، مویرگی و پس مویرگی است، نقش مهمی دارند. ریز رگ‌ها هنگام ریزجریان به خون این اجازه را می‌دهند تا از بستر مویرگی به رگ‌های خونی بزرگتری به نام سیاهرگ‌ها برگردد. سیاهرگ‌ها در کل حاوی ۷۰ درصد از کل خون بدن هستند، که ۲۵ درصد از این میزان در ریز رگ‌ها جریان دارد همچنین سیاهرگ‌چه‌ها می‌توانند به شکل یک سیاهرگ واحد به هم بپیوندند.

بزرگ‌ سیاهرگ‌ها

بُزُرگ‌سیاهرَگ‌ها (به لاتین: Venae cavae) سیاهرگ‌هایی هستند که خون بدون اکسیژن را از بدن به قلب برمی‌گردانند. بزرگ‌سیاهرگ‌های زیرین و زبرین را با هم بزرگ‌سیاهرگ‌ها می‌نامند. بزرگ‌سیاهرگ را در فارسی با نام عربی وَرید اَجوَف نیز می‌شناسند. بزرگ‌سیاهرگ‌ها هر دو به دهلیز راست قلب می‌ریزند. بزرگ‌سیاهرگ زیرین (که در حیوانات «بزرگ‌سیاهرگ پسین» نامیده می‌شود)، خون بی‌اکسیژن را از بخش زیرین بدن از راه آئورت شکمی به قلب می‌آورد. این سیاهرگ بزرگ‌ترین سیاهرگ بدن است. بزرگ سیاهرگ زبَرین  (که در حیوانات «بزرگ‌سیاهرگ پیشین» نامیده می‌شود)، در بالای قلب قرار دارد و از به‌هم‌پیوستن سیاهرگ‌های بازویی-سری چپ و راست تشکیل می‌شود که حامل خون از سر و بازوها هستند.

ساختار سیاهرگچه‌

سیاهرگچه‌ها شامل ۳ لایه ساختاری هستند، داخلی‌ترین لایهٔ درون رگی، لایهٔ میانی عضلانی و مرتجع و لایهٔ بیرونی از جنس بافت‌های همبندی. لایهٔ میانی سیاهرگ‌چه‌ها بسیار باریک است که منجر می‌شود قطر آنها از شریانچه‌ها کمتر باشد همچنین این لایه‌ها بسیار پر منفذ هستند تا خون به راحتی بتواند میان آنها و سلول‌ها به راحتی جابه‌جا شود. از نمونه‌های تخصصی یافتهٔ این رگ‌ها می‌توان به ریز رگ‌های لنفاوی (HEVs) اشاره کرد که کمی قطور تر از ریز رگ‌های عادی هستند و مایع لنف درون جریان خون را به آسانی از دیواره‌های خویش عبور می‌دهند. همچنین ریز رگ‌ها می‌توانند به ندرت از بازپیوندی گونه بتا ی گلبول‌های قرمز با گلبول‌های سفید به وجود آیند.

مویرگ ها

مویرَگ‌ها رگ‌های خونی بسیار ظریفی هستند که شریانچه‌ها به آن‌ها می‌رسند. مویرگ‌ها در حدود ۱۰–۵ میکرومتر قطر دارند و فضای درونی آن‌ها برای جاگیری یک گویچه قرمز کفایت می‌کند. دیواره مویرگ متشکل از یک ردیف سلول پهن و نازک به نام آندوتلیوم، تیغه پایه و شبکه ظریفی از الیاف رتیکولر می‌باشد.

سرخرگچه چیست

سرخرگ‌چه یا شریانچه (به انگلیسی:Arteriole) رگ‌های خونی با قطری کم هستند که به عنوان عضوی از شبکه رگ‌هایی که ریز جریان در آنها جریان دارد، سرخرگ‌ها را به مویرگ‌ها وصل می‌کنند. ریز جریان (به انگلیسی: Microcirculation) نام جریان حمل خونی است که خون را به رگ‌های کوچکتر درون بافت‌های بدن می‌رساند و دارای ۳ بخش اصلی، پیش مویرگی، مویرگی و پس مویرگی است. ریز جریان در شبکه‌ای از شریانچه‌های پایانه‌ای، مویرگ‌ها و ریزرگ‌ها که خون مویرگی را تخلیه می‌کنند جریان می‌یابد. شریانچه‌های ناحیهٔ شریانی این شبکه توسط سلول‌های نرم ماهیچه‌ای پوشانده شده‌اندکه قطر این سرخرگ‌چه هارا از ۱۰ تا ۱۰۰ میکرومتر متغیر می‌سازند.

کارکرد مویرگها

مویرگها رابط بین سرخرگچه‌ها‌ و سیاهرگچه‌‌ها بوده و به علت گستردگی زیاد خود، داشتن دیواره نازک و کاهش سرعت جریان در آنها، مناسب‌ترین جای برای مبادله مواد غذایی، اکسیژن و دی‌اکسید کربن بین خون و مایعات بافتی می‌باشد. مبادله مواد از راه پراکندگی، گذر از منافذ دیواره مویرگ‌ها، گذر از پیوندهای بین سلولی و بدست وزیکول‌های پینوسیتوزی انجام می‌گیرد.

تفاوت بین شریان و ورید در چیست ؟

رگ‌های خونی لوله‌هایی باریک در بدن و بخشی از دستگاه گردش خون هستند که خون را در سرتاسر بدن حمل می‌کنند. و اما تفاوت ورید و شریان در چیست ؟

شریان و ورید چیست ,فرق شریان و ورید چیست,فرق بین شریان و ورید چیست,شریان و ورید بند ناف

رگ‌های خونی لوله‌هایی باریک در بدن و بخشی از دستگاه گردش خون هستند که خون را در سرتاسر بدن حمل می‌کنند. گردش خون و لنف شامل قلب، شریان‌ها، وریدها، مویرگ‌ها و رگ‌های لنفی است. خون پمپ‌شده از قلب که حاوی مواد غذایی و اکسیژن می‌باشد توسط شریان‌ها در بدن توزیع می‌شوند. شریان‌ها پس از انشعاب به شاخه‌های باریک، شریانچه‌ها را به‌وجود می‌آورند و شریانچه‌ها نیز به انشعابات باریکتری به نام مویرگ ختم می‌شوند. مبادله مواد بین خون و سلول‌های ارگانهای مختلف در سطح مویرگها انجام می‌گیرد. پس از مبادله مواد، خون مویرگی به وریدچه‌های منتقل شده و نهایتاً توسط وریدهای بزرگ مجدداً به قلب برمی‌گردد. رگ‌های لنفی نیز به‌طور بن‌بست از ارگان‌های مختلف شروع و پس از جمع‌آوری لنف یا مایعات میان‌بافتی (که عمدتاً از خون منشأ گرفته‌است) آن را به سیستم گردش خونی بازمی‌گرداند.

فرق میان ورید و شریان چیست ؟

  1. شریان خون پاک را انتقال میدهید
  2. ورید خون کاربن دای اکساید را
  1. شریان ها در عمق عضلات قرار دارد
  2. ورید ها در سطح آن

ورید ها دارای وال بوده و شریان ها نمیباشد

انواع رگ‌های خونی

سرخرگ (شریان)

مانند سرخرگ آئورت که بزرگترین سرخرگ بدن است.
مانند سرخرگ‌چه‌ها که کوچکترین سرخرگ‌های بدن هستند.

سیاهرگ (ورید)

مانند بزرگ‌سیاهرگ که بزرگترین سیاهرگ بدن است.
مانند سیاهرگ‌چه‌ها که کوچکترین سیاهرگ‌های بدن هستند.
مویرگ که کوچکترین رگ‌ها هستند و بین سرخرگ و سیاهرگ قرار داشته و محل مبادله مواد غذایی و مواد زائد یاخته‌ها هستند.

نقش سرخرگچه چیست

نقش سرخرگ‌چه هادر شبکهٔ ریز جریان به این صورت است که نخستین بخش ریز جریان، پیش مویرگی با تثبیت سرعت و فشار جریان خون در سرخرگ‌چه هاتوسط لایه درون رگی و فرایند شل و سفت شدن لایه ماهیچه‌ای دور سرخرگ‌چهآغاز می‌شود. هنگام بخش دوم، مویرگی، سرخرگ‌چه هاخون را به مویرگ‌ها با قطر ۵ تا ۸ میکرومتر که دارای هیچگونه لایهٔ ماهیچه‌ای نیستند منتقل می‌کنند. سپس در بخش سوم، پس مویرگی خون منتقل شده از طریق مویرگ‌ها به ریزرگ‌ها  با قطر ۱۰ تا ۲۰۰ میکرومتر و دارای لایه ماهیچه‌ای حمل می‌شود. در شرایط طبیعی و سلامتی کامل بدن سطح درونی تمامی رگ‌های بدن از جمله سرخرگ‌چه هاتوسط لایه درون رگی پوشیده شده است. با بالا رفتن سن و افرایش آلودگی هوا قطر سرخرگ‌چه هاکاهش می‌یابد که منجر به افزایش خون و عوارض دیگر می‌شود. قطر سرخرگ‌چه هامی‌تواند توسط داروهای ویژه‌ای که دیوارهٔ این رگ‌ها را شل می‌کنند کنترل شود. همچنین موادی چون دای اکسید کربن، اکسیژن، مواد قلیایی یا اسیدی و هورمون‌ها می‌توانند بر اندازهٔ سرخرگ‌چه هاموثر باشند به ویژه در شریانچه‌های موجود در ماهیچه‌های اسکلتی.

ساختار مویرگها

تمامی مویرگ‌ها از فقط یک لایه بافت پوششی سنگ‌فرشی تک‌لایه ساخته شده‌اند. این بافت پوششی دارای منافذی است که از طریق آن‌ها مواد شامل گازهای تنفسی، آب، مواد غذایی ساده و مولکول‌ها می‌توانند بین خون و سلول‌ها مبادله شوند. به‌طوری‌که در هر سانتی‌متر مربع از سطح مویرگ، چندین میلیون درز یا سوراخ ریز وجود دارد. مویرگهای مغز تنها مویرگهایی هستند که هیچ منفذی در سطح خود ندارند؛ تا بدین ترتیب خیلی از موادی که در متابولیسم سلول‌های مغزی نقش ندارند و همچنین میکروبها نتوانند وارد مغز شوند. (ایجاد سد خونی – مغزی برای محافظت بیشتر از مغز) توجه کنید که گلوکز و اکسیژن به راحتی می‌توانند توسط پروتئین‌های ویژه از مویرگهای مغزی عبور کنند و به سلول‌های مغزی بروند. هر مویرگ از ابتدا توسط دریچه‌ای از جنس بافت ماهیچه‌ای صاف حلقوی به سرخرگ متصل است. این دریچه که تحت فرمان نخاع می‌باشد، دارای دو نقش می‌باشد: ۱) فشار زیاد سیستولی خونی که قرار است وارد مویرگها که دارای مقاومت بسیار کمی هستند را تا حد زیادی کاهش می‌دهد تا این فشار زیاد باعث پاره شدن دیواره مویرگها نشود. ۲) این دریچه خون را فقط در موقع لزوم (مواقعی که سلول‌های بدن نیاز به تبادل مواد با محیط دارند) وارد مویرگها می‌کند. هر مویرگ از انتها نیز توسط دریچه‌ای به سیاهرگ متصل و مربوط می‌شود.

شریان و ورید چیست

مطالب مرتبط :

آناتومی و شاخه های شریان کاروتید داخلی و خارجی چیست

  • کامبیز کرمی

قرص امپرازول

چهارشنبه, ۲۸ آذر ۱۳۹۷، ۰۲:۱۷ ب.ظ

قرص امپرازول

قرص امپرازول ,قرص امپرازول چیست,قرص امپرازول در بارداری,قرص امپرازول 20 چیست,قرص آلپرازولام,قرص امپرازول 40,قرص امپرازول ۲۰,قرص امپرازول20,قرص امپرازول برای نوزادان,قرص امپرازول 20 برای چیست,کپسول امپرازول 20 چیست,کپسول امپرازول 20 برای چیست

قرص امپرازول

توضیحاتی در مورد قرص امپرازول

شاید برایتان جاب باشد که در معده یک سری سلول هایی وجود دارد که اسید تولید می کنند و هیدروژن که عامل اسیدی است را داخل معده تزریق می کنند به این سلول ها پمپ های هیدروژن گفته می شود. امپرازول جزء دسته داروهایی است که پمپ هیدروژن را مهار می کنند و در واقع اجازه تولید اسید معده را نمی دهند. سایر داروهای این دسته عبارتند از پنتوپرازول – لانسوپرازول – رابپرازول – اس امپرازول اسید در معده علاوه بر این که کمک به هضم غذا می کند یک عامل محافظت در مقابل باکتری ها و ویروس هایی است که از طریق گوارش وارد بدن می شوند بنابراین بیمارانی که کپسول امپرازول مصرف می کنند باید بیشتر مراقب باشند چون یکی از خطوط دفاعی بدن در مقابل عوامل بیرونی کاهش پیدا کرده است. امپرازول در مواردی که اسید معده سرکش می شود و بیش از حد تولید می شود کاربرد دارد همچنین در رفلکس معده و درمان هلیکوباکتر و یا برای کاهش عوارض گوارشی سایر داروها استفاده می شود. توجه به این نکته مهم است که امپرازول نمی تواند اسید موجود در معده را خنثی کند بنابراین برای درمان سریع سوزش معده کاربرد ندارد. درد معده در بسیاری از موارد با درد قلبی اشتباه می شود بنابر این در موارد درد شدید گوارش بیمار باید سریعا به مراکز درمانی مراجعه کند. با توجه به این که متابولیسم دارو کبدی است (یعنی دارو در کبد تغییر می کند) در موارد نقص شدید کبدی با پزشک مشورت کنید. همچنین اگر مدفوع سیاه رنگ یا همراه با خون است و در موارد کاهش وزن غیر متعارف نباید از امپرازول استفاده شود. مصرف دراز مدت داروهای مهارکننده پمپ هیدروژن مانند امپرازول می تواند ریسک شکستگی استخوان را افزایش دهد.

تجویز قرص امپرازول

امپرازول به همراه چند نوع آنتی بیوتیک ممکن است برای درمان میکروب معده توسط پزشک تجویز شده باشد در این صورت امپرازول را باید طبق دستور پزشک و در زمان های مشخص مصرف کنید و از تغییر زمان و مقدار مصرف دارو پرهیز کنید.اگر خودسرانه با امپرازول خود را درمان میکنید، بهتر است بدانید محصولات بدون نسخه امپرازول برای درمان سوزش مکرر سر دل ۲ روز یا بیشتر در هفته استفاده می شوند. از آنجا که ممکن است ۱ تا ۴ روز طول بکشد تا به طور کامل اثر خود را بگذارد، این محصولات سوزش معده را به صورت فوری تسکین نمی دهند. برای محصولات بدون نسخه، به دقت دستورالعمل بسته را مطالعه نمایید تا مطمئن شوید که محصول برای شما مناسب است. حتی اگر قبلا این محصول را استفاده کرده اید، باز هم مواد تشکیل دهنده بر روی برچسب را بررسی کنید. تولید کننده ممکن است مواد تشکیل دهنده را تغییر داده باشد. همچنین، محصولات با نام های تجاری مشابه ممکن است حاوی مواد مختلفی باشند که برای مقاصد مختلف مصرف میشوند. مصرف محصول اشتباه می تواند به شما آسیب برساند.

مصرف قرص امپرازول در بارداری

دقت کنید که مصرف امپرازول در بارداری و شیردهی ممنوع است. امپرازول باید یک ساعت قبل از غذا مصرف شود و قبل از صبحانه بهترین زمان مصرف دارو است. اگر بیمار قادر به مصرف کپسول نیست می توانید امپرازول را در یک قاشق غذاخوری آب حل کنید و فورا به بیمار بدهید.

مشخصات قرص امپرازول

قرص امپرازول (به انگلیسی: Omeprazole) نامهای تجارتی : Losec – Lorsec -Exiprazol – Merazole – Omezole – Pilozec رده درمانی: ضد زخم پپتیک . رده فارماکولوژیک: مشتقات بنزایمیدازول اشکال دارویی: کپسول ۲۰ میلی گرمی، ساشه ۲۰ میلی گرمی برای تهیه سوسپانسیون (محلول)

مکانیسم قرص امپرازول

امپرازول یک بلوک‌کننده پمپ پروتون بوده واز طریق مهار سیستم آنزیمی H+/K+/ATPase در سطح ترشحی سلول پاریتال معده، باعث مهار ترشح اسید معده می‌شود. غلظت سرمی گاسترین در اکثر بیماران طی دو هفته اول درمان افزایش می‌‌یابد. مصرف دراز مدت داروهای مهارکننده پمپ هیدروژن مانند امپرازول می‌تواند ریسک شکستگی استخوان را افزایش دهد. پاسخ علامتی به درمان با امپرازول بدخیمی معده را برطرف نمی‌کند. به بیمار بیاموزید تا اسهال شدید، هرگونه تغییر در دفع ادرار نظیر درد یا ناراحتی هنگام ادرار کردن را گزارش کرده زیرا ممکن است نیاز به قطع مصرف دارو باشد.

موارد مصرف قرص امپرازول

برای درمان کوتاه مدت زخم دئودنوم درمان ازوفاژیت اروزیو شدید درمان ریفلاکس گاستروازوفاژیال شدید درمان سندرم زولینگر-الیسون درمان زخم معده . برای به دست آوردن بیشترین فایده از قرص امپرازول omeprazole باید به طور منظم و هر روز در همان زمان این قرص را میل کنید. درمان را ادامه دهید حتی اگر حس کردید که حالتان بهتر شده است. اگر شما خود درمانی می کنید و بعد از 14 روز سوزش سر دل همچنان ادامه دارد با دکترتان سریعا مشورت کنید و از ان به سادگی عبور نکنید.قبل از شروع مصرف امپرازول و هر زمان که قصد داشتید دوباره آن را مصرف کنید، راهنمای دارو و در صورت وجود، بروشور اطلاعات بیمار را مطالعه نمایید. امپرازول را از طریق دهان طبق دستور پزشک، معمولا یک بار در روز، قبل از غذا مصرف کنید. اگر خودسرانه از این دارو استفاده میکنید، تمام دستورات روی بسته بندی محصول را دنبال کنید. میزان دارو و طول مدت درمان براساس وضعیت پزشکی و پاسخ به درمان شما تعیین میشود. در کودکان نیز، دوز دارو براساس وزن است. میزان مصرف خود و مدت زمان مصرف را بیش از آنچه دستور داده شده است افزایش ندهید. در صورتی که سوالی داشتید، از پزشک یا داروساز خود بپرسید. این دارو را خرد نکنید و آن را نجوید. کپسول را به طور کامل قورت دهید. اگر در بلع کپسول مشکل دارید، میتوانید کپسول را در صورتی که مهر و موم نشده باشد باز کنید و با دقت محتویات آن را کم کم در یک قاشق مربا خوری بریزید سپس تمام محتویات کپسول را فورا و بدون جویدن آن قورت دهید. بعد از آن یک لیوان آب سرد بنوشید تا مطمئن شوید که تمام دوز دارو را قورت داده اید. مخلوط را جلوتر از زمان استفاده بعدی آماده نکنید. انجام این کار ممکن است اثر این دارو را از بین ببرد. در صورت نیاز، آنتی اسیدها میتوانند همراه با این دارو مصرف شوند. در صورتی که سوکرالفات نیز مصرف میکنید، امپرازول را حداقل ۳۰ دقیقه قبل از سوکرالفات استفاده کنید. به منظور اینکه بیشترین سود را از این دارو ببرید به طور منظم از آن استفاده کنید. برای اینکه مصرف دارو را فراموش نکنید هر روز در یک زمان معین دارو را مصرف کنید. مصرف دارو را در مدت تجویز شده درمان ادامه دهید حتی اگر حال شما بهتر شده باشد. در صورتی که خودسرانه از محصول بدون نسخه این دارو استفاده میکنید، آن را بیش از ۱۴ روز مصرف نکنید مگر اینکه پزشک دستور داده باشد. در صورتی که وضعیت شما همچنان ادامه یافت و یا بدتر شد به پزشک خود بگویید. اگر خود درمانی میکنید، در صورتی که سوزش سر دل شما پس از ۱۴ روز همچنان ادامه یافت و یا اگر نیاز به استفاده از این دارو بیش از هر ۴ ماه یک بار داشتید، با پزشک مشورت کنید. خطر ابتلا به عوارض جانبی در طول زمان افزایش می یابد. از پزشک خود بپرسید چه مدت باید این دارو را مصرف کنید. در صورتی که فکر می کنید ممکن است مشکل جدی پزشکی داشته باشید، فورا کمک پزشکی دریافت کنید

نحوه و طریق مصرف قرص امپرازول

جهت درمان کوتاه مدت زخم دئودنوم: در بزرگسالان : ۲۰ میلی گرم (یک کپسول)، از راه خوراکی، یک بار در روز تجویز می‌شود . درمان باید به مدت چهار هفته ادامه یابد. بعضی از بیماران نیاز به یک دوره درمانی چهار هفته‌ای دیگر نیز دارند. جهت درمان ازوفاژیت اروزیو شدید و درمان ریفلاکس شدید گاستروازوفاژیال: دربزرگسالان : ۲۰ میلی گرم (یک کپسول)، از راه خوراکی، یک بار در روز تجویز می‌شود و درمان ۴ تا ۸ هفته ادامه می‌یابد. جهت درمان سندرم زولینگر-الیسون: در بزرگسالان : روزانه ۶۰ تا ۷۰ میلی گرم، از راه خوراکی و در دوزهای منقسم تجویز می‌شود. بعضی بیماران ممکن است روزانه تا ۱۲۰ میلی گرم از راه خوراکی در دوزهای منقسم نیاز داشته باشند. جهت درمان زخم معده: در بزرگسالان : روزانه ۴۰ میلی گرم از راه خوراکی، به مدت ۴ تا ۸ هفته تجویز می‌شود.

قرص امپرازول و سرطان مری

قرص امپرازول omeprazole موجب جلوگیری از زخم شده و در نتیجه به پیشگیری از سرطان مری کمک میکند. به گزارش آسان طب امپرازول متعلق به یک طبقه از داروها به نام مهارکننده های پمپ پروتون میباشد. همچنین اگر شما نمیتوانید کپسول بخورید ، میتوانید کپسول را باز کنید و محتویات آن را در یک قاشق مربا خوری آب سیب ریخته و بخورید. فقط ان را نجوید و ببلعید. سپس یک لیوان آب سرد مصرف کنید.

کپسول و قرص امپرازول

• کپسول را کاملا قورت دهید. هیچ وقت آن را نجوید یا اینکه با دندانتان خرد نکنید. • به گزارش اسان طب اگر خوردن کپسول برای شما سخت است می توانید محتویات کپسول در غذا یا مایع نرم بپاشید و سپس ان را بخورید .از جویدن آنها خودداری کنید. • برای بیمارانی که تغذیه روده ای دارند، میتوان محتویات کپسول را با 3 قاشق غذاخوری (45 میلی لیتر) آب سیب مخلوط نمایید. • دوز فراموش شده را بلافاصله بعد از یادآوری استفاده کنید. • ولی اگر زمان مصرف دوز بعدی رسیده است ،دیگر نیازی به مصرف دوز فراموش شده نمی باشد. • از مصرف دوزهای بالای دارو یا دو دوز دارو باهم خودداری کنید. در مورد باز کردن کپسولهای امپرازول و لنزوپرازول و… و اینکه در چه مایعی باید گرانولها پراکنده شوند؟ مایع قلیایی (بی کربنات) یا مایع اسیدی( اب سیب و پرتقال و گوجه فرنگی و ماست ) طبق کتاب دراگ فکت و کامپریسون هر دو درست هست. در کل دو پروتوکل اساسی دراین روش وجود دارد: ۱- برای تهیه سوسپانسیون از کپسول که چند روز قابل نگهداری باشد: – در این روش به عنوان مثال برای تهیه سوسپانسیون لانزوپرازول که هدف نهایی ما تهیه غلظت 3mg/ml هست. ما از 10 کپسول لانزوپرازول 30 میلیگرم و صد سی سی سدیم بی کربنات 8.4% استفاده میکنیم. پس برای تهیه این سوسپانسیونها از محیط قلیایی (بی کربنات) استفاده میکنیم. مطالعات قبلی پیشنهاد دادند که این سوسپانسیون 8 ساعت در دمای اتاق و 14 روز در دمای یخچال نگهداری هست ولی مطالعات اخیر پیشنهاد می کنند که این سوسپانسیون به مدت 48 ساعت در دمای اتاق در سرنگ و به مدت 7 روز در یخچال قابل نگهداری است. ظرف مورد استفاده بهتر است شیشه ای و کهربایی باشد و سوسپانسیون دور از نور افتاب نگهداری شود و حتما قبل از استفاده، خوب تکان داده شود. – بنابراین در مورد سوسپانسیون امپرازول که هدف نهایی ما تهیه غلظت 2mg/ml می باشد، نیاز به بازکردن 5 کپسول 20mg در 50سی سی سدیم بی کربنات 8.4% می باشد. سوسپانسیون تهیه شده به مدت 14 روز در دمای اتاق و 30 روز در دمای یخچال قابل نگهداری می باشد. ۲- در همین منبع یعنی دراگ فکت ذکر میکند که برای بیمارانی که نمیتوانند کپسول را ببلعند میتوان کپسول را باز کرد و در یک مایع اسیدی مثل کمپوت یا پوره سیب ( apple sauce), آب سیب، آب پرتقال،گلابی و ماست پراکنده کرد. می توان کپسولها را باز کرد و گرانولها را در مقداری از این ترکیبات اسیدی( یک قاشق غذاخوری-15 سی سی) پراکنده کرد، سپس فورا مصرف شود ( پس قابلیت نگهداری بیشتر ندارند). استفاده از سایر مایعات یا غذاهای دیگر بطور بالینی مطالعه نشده و بنابراین توصیه نمی شود. استفاده از شیر برای پراکنده گرانولها توصیه نمی شود زیرا اکثر مطالعات افزایش pH ( بطور میانگین 6.6 ) را گزارش کردند که این مقدار باعث تخریب پوشش گرانول و درنتیجه تخریب دارو در مجاورت اسید معده می شود.

عوارض مصرف قرص امپرازول

سردرد • ناراحتی معده و یا بالا آوردن. استفاده از وعده های غذایی کم با دفعات بیشتر، مراقبت خوب دهان، مکیدن آب نبات های سخت، بدون قند یا جویدن آدامس بدون قند این مشکل را کم میکند. • مدفوع شل. • شکستگی لگن، ستون فقرات، و یامچ دست به ندرت ممکن است اتفاق بیفتد. برخی دیگر از عوارض قرص امپرازول omeprazole عبارتند از : ادرار کدر یا خون آلود ، پروتیئن در ادرار، تکرر ادرار ، ادرار نمودن سخت و دردناک همراه با سوزش، خونریزی یا کبودی غیر عادی، خستگی یا ضعف غیر عادی، واکنشهای پوستی ژنرالیزه. در صورت ادامه یا بروز مزاحمت هر یک از عوارض زیر با پزشک مشورت نمائید: درد شکم یا معده ، درد سینه ، یبوست ، اسهال یا مدفوع آبکی ، گیجی ، نفخ ، سر درد ، درد عضله ، تهوع ، استفراغ ، بثورات جلدی ، خواب آلودگی و خستگی. در دستگاه اعصاب مرکزی: افسردگی، آژیتاسیون، توهم، بی خوابی، عصبی شدن، ترمور، آپاتی، اضطراب، رویا، ورتیگو، پارستزی در دستگاه قلبی عروقی: تاکی کاردی، برادی کاردی، درد قفسه سینه، هیپرتانسیون، ادم محیطی، طپش قلب در پوست: راش در دستگاه گوارش: اسهال، یبوست، درد شکم، بی اشتهایی، تهوع، استفراغ، پانکراتیت در دستگاه تناسلی ادراری: نفریت بینابینی، هماچوری، افزایش کراتینین، تکرر ادرار، گلیکوزوری، درد بیضه، ژنیکوماستی در خون: آگرانولوسیتوز، پان سیتوپنی، ترومبوسیتوپنی، نوتروپنی، آنمی، لکوسیتوز، آنمی همولیتیک در سیستم عضلانی اسکلتی : کرامپ‌های عضلانی، میالژی، ضعف عضلانی

قرص امپرازول و مراجعه به پزشک

چه زمانی هنگام مصرف قرص امپرازول omeprazole باید به دکتر مراجعه کنیم؟ • اگر شما فکر می کنید از مقادیر بیش از اندازه دارو استفاده کردید،با مرکز مسمومیت یا اورژانس تماس بگیرید. • در صورت بروز واکنش شدید به دارو مثل خس خس سینه، تنگی نفس، تب، خارش، سرفه های بد ،آبی شدن رنگ پوست، تشنج، یا تورم صورت، لبها، زبان، یا گلو. • سرگیجه شدید • ضربان قلب سریع • درد شکم شدید. • اسهال • ناراحتی شدید معده یا بالا آوردن. • هر گونه کبودی یا خونریزی. • درد شدید استخوان. • درد شدید عضلانی و ضعف. • تشنج. • ظهور هرگونه ضایعات پوستی. • بهتر نشدن یا تشدید مشکلی که به خاطر آن دارو مصرف می کنید

شرایط نگهداری قرص امپرازول

• دارو را در دمای اتاق نگهداری کنید. • کپسول ها را در محلی دور از نور و رطوبت نگهداری کنید.

تداخل دارویی قرص امپرازول

دیازپام، فنی توئین، وارفارین، کتوکونازول، مشتقات آهن و استرهای آمپی سیلین

بیشتر بخوانید : قرص بتاهیستین ♥ قرص بیوتین ♥ قرص اکوفان ♥ قرص اکوفن قرص باکلوفن

  • کامبیز کرمی

گروه خونی

سه شنبه, ۲۷ آذر ۱۳۹۷، ۱۲:۵۲ ب.ظ

گروه خونی

گروه خونی ,گروه خونی O مثبت,گروه خونی O منفی,گروه خونی Ab,گروه خونی B+,گروه خونی A منفی,گروه خونی O,گروه خونی برای ازدواج,گروه خونی ب مثبت,گروه خونی B منفی

گروه خونی , گروه خونی O مثبت , گروه خونی O منفی , گروه خونی Ab

توضیحاتی در مورد گروه خونی

به طور کلی شاید برایتان جالب باشد که گروه های خونی چه تفاوتی با هم دارندگروه‌های خونی روشی برای تقسیم‌بندی خون‌ها بر پایه وجود یا نبود آنتی‌ژن‌های موروثی خاصی روی سطح گلبول‌های قرمز خون است. بر اساس مهمترین این تقسیم‌بندی خون انسان‌ها به چهار دسته AB ,B ،A و O و بر اساس تقسیم‌بندی دیگر به گروه‌های مثبت و منفی تقسیم می‌شود. در این مطلب از سایت جسارت در مورد گروه خونی صحبت میکنیم امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد.

آمار گروه خونی در ایران

توجه داشته باشید که طی گزارش سازمان انتقال خون ایران در مهر ۱۳۹۲، کمتر از ۱۰ درصد مردم گروه خونی منفی دارند و ABمنفی نایاب‌ترین گروه خونی در کشور است. از مجموع خون‌های اهدایی در شش‌ماهه اول سال ۱۳۹۲ (حدود یک میلیون و ۹۵ هزار واحد خون)، گروه خونی ABمنفی کمتر از ۱ درصد بوده‌است. این سازمان، گروه‌های خونی Aمثبت را ۲۷ درصد، Aمنفی ۳ درصد، Bمثبت ۲۲ درصد، Bمنفی ۲٫۵ درصد، ABمثبت ۷ درصد، Oمثبت ۳۳٫۵ درصد و Oمنفی ۴ درصد از مجموع خونهای اهدایی طی این مدت عنوان کرد. در ایران نیاز به همه گروه‌های خونی منفی به ویژه ABمنفی به خاطر نایاب بودنش بیشتر است

چهار گروه خونی

هر انسانی به‌طور طبیعی یکی از این چهار گروههای خونی را دارد. مثلاً فردی با گروه خونی A آنتی‌ژن A را بر روی گلبولهای قرمز خونش بروز می‌دهد و علیه سایر پادتن‌های گروه‌های خونی (B) در بدنش پادتن(آنتی‌بادی) ساخته می‌شود. فردی با گروه خونی B آنتی‌ژن B را دارد. فردی با گروه خونی AB هر دو آنتی‌ژن A و B را دارد و فردی با گروه خونی O هیچ‌کدام از دو آنتی‌ژن را ندارد و علیه هر دوی آن‌ها در بدنش پادتن ساخته می‌شود. بیشترین افراد در جهان دارای گروه خونی O می‌باشند.

تالاسمی در گروه بیماری‌های خونی

شاید جالب باشد که بیماری تالاسمی در گروه بیماری‌های خونی و ژنتیکی طبقه‌بندی می‌شود. افراد مبتلا به این بیماری، با کمبود هموگلوبین مواجه نیستند؛ بلکه حجم هموگلوبین‌های معیوب در خون آن‌ها به اندازه‌ای است که کار اکسیژن‌رسانی به بافت‌های بدن این افراد با اختلال مواجه می‌شود. به‌طور کلی، تالاسمی هم نوعی کم‌خونی به حساب می‌آید که در صورت شدید بودن، نیاز به تزریق خون برای بیمار ایجاد می‌شود. معمولاً این بیماری با تغییراتی در ساختار فیزیکی و استخوانی فرد بیمار (کودکان) همراه است و گاهی تغییرات کاملاً مشهودی در جمجمه فک و صورت کودکان بیمار ایجاد می‌کند. در مواردی و با افزایش سن، شاهد بزرگ شدن کبد و طحال بیمار خواهیم بود که این بزرگ شدن طحال، گاهی تا تخریب هرچه بیشتر گلبول‌های قرمز پیش می‌رود. معمولاً بیماران مبتلا به تالاسمی با نازک شدن استخوان‌ها و افزایش شانس شکستگی آن‌ها روبرو هستند. از آنجایی که ژن‌ها، نقشی اساسی در ابتلا به بیماری تالاسمی ایفا می‌کنند، بنابراین مشاوره‌های پیش از ازدواج می‌توانند تا حد قابل قبولی شانس ابتلا به این بیماری در کودکان را از بین ببرند.

انواع گروه خونی

در سال ۱۹۰۱ میلادی کارل لندشتاینر، ایمونولوژیست اتریشی برای نخستین بار، وجود آنتی‌ژنهای گروه خونی بر روی گلبول‌های قرمز و نیز آنتی‌بادیهایی علیه همان آنتی‌ژنها را در سرم انسان ثابت نمود. او دریافت که نوعی ترکیب شیمیایی در خون افراد مختلف متفاوت است. لندشتاینر، ابتدا گلبول‌های قرمز را از سرم جدا کرد و سپس به مطالعه نتایج حاصل از مخلوط کردن سرم و گلبول‌های قرمز افراد مختلف پرداخت. وی دریافت که سرم بعضی از افراد قادر به آگلوتینه کردن گلبول‌های قرمز برخی دیگر از افراد می‌باشد، اما بر روی گلبول‌های قرمز همه افراد مؤثر نیست. در تجزیه و تحلیل نتایج، او فهمید که می‌توان افراد را از نظر گروه‌های خونی به گروه‌هایی تقسیم نمود: گروه خونی A: آنتی‌ژن نوع A را سطح گلبول قرمز خود دارند و در پلاسمای خونشان نیز آنتی کور B (ضد آنتی‌ژن B) را دارا هستند. گروه خونی B: آنتی‌ژن نوع B را در سطح گلبو لهای قرمز خود را دارند و در پلاسمای خونشان نیز آنتی کور A (ضد آنتی‌ژن A) را دارند. گروه خونی AB: آنتی‌ژن نوع A و B را در سطح گلبول‌های قرمز خود را دارند و در پلاسمای خونشان نیز هیچ‌یک از آنتی کورها را ندارند. گروه خونی O: هیچ‌یک از آنتی‌ژنها را در سطح گلبول‌های قرمز خود ندارند ولی هر دو آنتی کور را دارا هستند.

رژیم گروه خونی

رژیم گروه های خونی (به انگلیسی: Blood type diet)، نوعی رژیم غذایی تغذیه‌ای است که توسط دکتر «پیتر ج.د. آدامو» (Peter J. d’Adamo)، در کتاب «بر اساس گروه خون خود تغذیه کنید» توضیح داده شده‌است. بر طبق نظریه دکتر آدامو، رژیم غذایی بر اساس نوع گروه خونی مهم‌ترین عامل در تعیین یک رژیم غذایی سالم است. دکتر آدامو رژیم غذایی مجزایی برای هر نوع گروه خون توصیه می‌کند.

گروه خونی و وراثت

طبیعتاً گروه های خونی نوزاد از والدین به ارث می‌رسد، البته باید توجه داشت که چون نوع O مغلوب است ژنوتیپ نوع O همیشه خالص است (OO) و فنوتیپ نوع AB دارای ژنوتیپ AB است ولی گروه های خونی مثلاً A می‌تواند دارای ژنوتیپهای AA یا AO باشد؛ لذا اگر مثلاً والدین هر دو دارای گروه خونی O باشند نوزاد قطعاً گروه خونی O خواهد بود ولی نوزاد والدینی با گروه خونی A ممکن است دارای گروه خونی A یا گروه خونی O باشد. با توجه مطالب بالا می‌توان انواع ژنوتیپ گروه خونی را مطابق زیر در نظر گرفت Ai = گروه خونی A هتروزیگوت AA = گروه خونی A هموزیگوت Bi = گروه خونی B هتروزیگوت BB = گروه خونی B هموزیگوت ii = گروه خونی O هموزیگوت AB = گروه خونی AB هتروزیگوت

رژیم گروه خونی بر طبق نظریه دکتر آدامو

بر طبق نظریه دکتر آدامو، هر گروه های خونی نیازمند رژیم غذایی مخصوصی است. دکتر آدامو ۴ گروه های خونی را به این‌گونه شرح می‌دهد: گروه خون O : دکتر آدامو این گروه خون را گروه شکارچیان می‌نامد. او به دارندگان این گروه خونی، پیروی از رژیم غذایی غنی از پروتئین را توصیه می‌کند. او بر این باورست که گروه خون O، اولین گروه خونی است و از ۳۰۰۰۰ سال پیش سرچشمه گرفته‌است، اما دانشمندان بر این باورند که در واقع قدیمی‌ترین گروه خون، گروه خون A است. گروه خون A : دکتر آدامو این گروه خون را گروه کشاورزان نامیده و بر این باورست که این گروه، از آغاز عصر کشاورزی یعنی ۲۰۰۰۰ سال پیش سرچشمه گرفته‌است. او به دارندگان این گروه خونی توصیه می‌کند سبزیجات بیشتری مصرف کرده و از مصرف گوشت قرمز اجتناب کنند. رژیمی شبیه رژیم گیاهخواران برای این گروه خون مناسب است. گروه خون B : دکتر آدامو این گروه خون را گروه چادرنشین نامیده و معتقد است که این گروه، از آغاز ۱۰۰۰۰ سال پیش سرچشمه گرفته‌است. او بیان می‌کند که دارندگان این گروه خون دارای یک سیستم ایمنی قوی و یک سیستم گوارشی انعطاف‌پذیر هستند. او معتقد است که دارندگان گروه خون B، تنها گروهی هستند که قادر به هضم لبنیات هستند اما این مسئله دارای تناقص است زیرا با وجود اینکه اکثر دارندگان گروه خون B اهل آسیا، بخصوص چین و هندوستان، هستند، اما حساسیت به لاکتوز در بین مردم آسیا، آمریکای جنوبی، آفریقایی تبار رایج تر بوده و در میان کسانی که از تبار شمال اروپا و شمال غرب هند هستند، کمیاب تر است. گروه خون AB : دکتر آدامو این گروه خون را گروه معما نامیده و معتقد است که این گروه اخیراً تکامل پیدا کرده‌است و سرچشمه آن به کمتر از ۱۰۰۰ سال پیش بر می‌گردد. رژیم غذایی بر اساس گروه خونی به دلایل مختلفی با انتقاداتی مواجه شده‌است. بررسی‌های علمی اخیر نشان داده است که هیچ نوع شواهد علمی برای حمایت از نظریه رژیم غذایی گروه خونی وجود ندارد و برای رسیدگی به آن به مطالعات علمی ای که به درستی طراحی شده باشد، نیاز است. در حال حاضر هیچ مدرکی برای اثبات خاصیت رژیم غذایی بر اساس گروه خون وجود ندارد. برای اثبات این موضوع، می‌بایست تحقیقات گسترده‌ای بر روی دو دسته از افراد دارای یک نوع گروه خونی که یکی از رژیم غذایی بر اساس گروه خون پیروی می‌کند و دیگری از رژیم غذایی متداول پیروی می‌کند، انجام شود و نتیجه تحقیقات دو گروه با هم مقایسه گردد.

گروه خونی و انتقال خون

وراثت گروه‌های خونی به صورت اتوزوم مغلوب است. انتقال خون از فردی به فرد دیگر همیشه امکان‌پذیر نیست. به‌طور مثال افراد با گروه خونی A دارای پادگن نوع A هستند و در مواجهه با گروه خونی B واکنش نشان می‌دهند (این واکنش اغلب همولیز سریع گلبول‌های قرمز می‌باشد).

مخالفت با رژیم گروه خونی

«دکتر محمدرضا وفا»، متخصص تغذیه، دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران معتقد است: «در هیچ‌کدام از رژیم‌های غذایی علمی و اصولی برای افزایش، کاهش یا نگهداشت وزن و حتی حفظ سلامت بدن، اشاره‌ای به تعیین گروه خونی نشده است. یک رژیم غذایی درست و اصولی، کاری به نوع گروه خونی فرد ندارد. به‌طور کلی، کاهش وزن یک موازنه ساده بین میزان کالری دریافتی و مصرفی است. این مصرف شدن انرژی به عوامل زیادی در بدن (مانند کارکرد هورمون‌ها، نحوه عملکرد ماهیچه‌ها، مقدار بافت چربی و ماهیچه‌ای) بستگی دارد. از این رو، متخصصان تغذیه در شرح‌حال‌گیری به این عوامل در کنار مسائل رفتاری و مشکلات مربوط به سلامت افراد مانند کم‌خونی، کمبود کلسیم و غیره توجه می‌کنند و نیازی به دانستن گروه خونی برای تجویز رژیم غذایی مناسب ندارند.»

بیماری‌ های خونی

بیماری‌های خونی به آن گروه از بیماری‌هایی گفته می‌شود که در اثر ایجاد مشکل در گلبول‌های قرمز، گلبول‌های سفید یا پلاکت‌ها ایجاد می‌شوند. بیماری‌های خونی می‌توانند در اثر عفونی شدن خون یا عدم اکسیژن رسانی خون به بافت‌های مختلف بدن هم اتفاق بیفتند. لخته شدن خون در اثر غلظت خون یا فشار خون بالا هم جزو بیماری‌های خونی طبقه‌بندی می‌شود. معمولاً از کم‌خونی به عنوان شایع‌ترین بیماری خونی در دنیا نام می‌برند. خانم‌های باردار، افراد سالمند، افرادی که نقص سیستم ایمنی دارند یا آنهایی که سابقه خانوادگی ابتلا به بیماری‌های خونی دارند، بیشتر از ساید افراد در معرض ابتلا به بیماری‌های خونی قرار می‌گیرند.

خصوصیات گروه خونی A

A بر روی گلبول های قرمز پادتن های B در پلاسما است؛ اگر گروه خونی تان A باشد، می توانید به گروه خونی A و B خون بدهید. ترکیب پادگن های یک فرد در گلبول های قرمز این مسئله را مشخص می کند که چه میزان هورمون می تواند منتشر شود. اگر گروه خونتان A باشد، میزان هورمون استرس یعنی همان کورتیزول در بدنتان بیشتر خواهد بود. از طرفی خطر پیشرفت سرطان معده در مقایسه با گروه خونی O و B در این افراد 20 درصد بیشتر است. از طرفی آمار نشان می دهد که خطر بیماری قلبی در این افراد در مقایسه با افرادی که گروه خونی O دارند هم 5 درصد بالاتر است. علاوه بر این، خطر انواع سرطان ها مانند برخی از انواع سرطان لوزالمعده و سرطان خون هم بین افرادی که این گروه خونی را دارند بیشتر گزارش شده است. افرادی که این گروه خونی را دارند اغلب افرادی جدی و کوشا، خلاق، حساس٬ محافظه کار، صبور و مسئولیت پذیر هستند.

کم‌خونی یا آنمی

کم‌خونی که با نام آنمی هم شناخته می‌شود، به نوعی از اختلالات خونی نسبتاً شایع گفته می‌شود. افراد مبتلا به کم‌خونی، حجم کمتری از گلبول‌های قرمز یا هموگلوبین را در خون خود دارند درواقع، گلبول‌های قرمز در خون این افراد به اندازه مورد نیاز بدن‌شان نیست. هموگلوبین موجود در بدن هم که در گلبول‌های قرمز خون وجود دارد و اکسیژن را با اتصال به گلبول قرمز به بخش‌های مختلف بدن می‌رساند، کمتر از حد استاندارد است. تک‌تک سلول‌های بدن ما برای ادامه حیات و فعالیت‌های خود به اکسیژن نیاز دارند و بنابراین، زمانی که بدن با کمبود گلبول قرمز یا هموگلوبین مواجه می‌شود، در معرض ابتلا به طیف وسیعی از بیماری‌ها قرار می‌گیرد. کم خونی انواع گوناگونی دارد که هر یک علت خاص خود را دارند. مهم‌ترین مشکلاتی که می‌توانند منجر به کم‌خونی شوند شامل مواردی مانند کمبود ویتامین B12، خونریزی‌های داخلی و خارجی، کمبود آهن، داشتن سابقه خانوادگی ابتلا به کم‌خونی، بارداری و قاعدگی‌های شدید هستند. از علائم کم‌خونی هم می‌توان به مواردی مانند خستگی‌های مداوم، رنگ‌پریدگی، بی‌حالی، سردرد یا زردی پوست اشاره کرد. درمان کم‌خونی معمولاً با تجویز مکمل‌های آهن و مکمل‌های ویتامین B، مخصوصاً B12 شروع می‌شود. دوز و مدت زمان مصرف انواع مکمل‌های مربوط به کم‌خونی حتماً باید تحت نظر پزشک باشد.

خصوصیات گروه خونی B

اگر گروه های خونی تان B باشد، تنها پادگن B بر روی گلبول های قرمزِ پادتن های A در پلاسمای شما وجود دارد. شما می توانید به افرادی که گروه خونی B و AB دارند خون بدهید. خطر بیماری قلبی در افرادی که گروه خونی B دارند نسبت به افرادی که گروه خونی شان O است، 11 درصد بیشتر گزارش شده است. محققان دانشگاه هاروارد دریافتند زنانی که گروه خونی AB یا B دارند خطر پیشرفت سرطان تخمدان در آنها بیشتر وجود دارد، اما اگر گروه خونی تان B باشد، اصلا جای نگرانی نیست. آن دسته از افرادی که گروه خونی B دارند، تعداد دسته های باکتری های خوب و مفید در آنها 50 هزار برابر بیشتر از افرادی است گروه خونشان A یا O است. افرادی که این گروه خونی را دارند اغلب افرادی هستند که می توانند به شور و شوق٬ فعال بودن٬ خلاقیت و مقاومت خود افتخار کنند.

خصوصیات گروه خونی AB

این افراد هم پادگن های A و هم B بر روی گلبول های قرمز دارند٬ و پادتن های A و B در پلاسمایشان وجود ندارد. اگر گروه خونتان AB مثبت باشد، می توانید به کسی که گروه خونی اش AB است خون بدهید. افرادی که گروه خونی AB دارند خطر بیماری قلبی در آنها نسبت به گروه خونی O حدود 23 درصد بیشتر است. در واقع داشتن گروه خونی AB احتمال این مسئله را دو برابر بیشتر می کند که مادری از مشکلات مربوط به فشار خون – که آن را پره اکلامپسی می نامند – رنج ببرد. تحقیقات نشان می دهد آن دسته از افرادی که گروه خونی AB دارند 82 درصد احتمال بروز مشکلات شناختی در آنها در مقایسه با افرادی که گروه های خونی دیگری دارند بیشتر است؛ خصوصا مواردی مانند یادآوری خاطره٬ زبان و دقت و توجه. اگر گروه خونی تان AB است، فردی خونسرد، آرام، منطقی و انعطاف پذیر و یا فردی مردد و دودل، فراموش کار و بی مسئولیت هستید.

خصوصیات گروه خونی O

اگر در دسته ی گروه های خونی O قرار دارید، پادگن های A و B روی گلبول های قرمزتان وجود ندارد اما هر دو پادتن A و B در پلاسمایتان هست. گروه خونی O مثبت یکی از شایع ترین گروه های خونی است؛ گروه خونی O منفی فقط می تواند به O منفی خون بدهد. اگر گروه خونی تان O است، احتمال بروز جراحت در شما و نیز خطر وبا بیشتر است. خبر خوب این است که افرادی که گروه خونی O دارند خطر بروز سرطان لوزالمعده و میزان مرگ و میر ناشی از مالاریا در آنها کمتر از افرادی است که گروه های خونی دیگری دارند. افرادی که این گروه خونی را دارند، افرادی با اعتماد به نفس، مصمم و با اراده و اهل شهود هستند اما متأسفانه ممکن است سردمزاج، غیرقابل پیش بینی و نیز معتاد به کار هم باشند.

بیشتر بخوانید : آزمایش خون ♥ سرطان خون

  • کامبیز کرمی

اضطراب در دوران بارداری

دوشنبه, ۲۶ آذر ۱۳۹۷، ۰۲:۵۰ ب.ظ

روش هایی برای کنترل اضطراب در دوران بارداری و تاثیر منفیش روی جنین

روش هایی برای کنترل اضطراب در دوران بارداری و تاثیر منفیش روی جنین در سایت جسارت

اضطراب در دوران بارداری ، علت اضطراب در دوران بارداری ، درمان اضطراب در دوران بارداری ، رفع اضطراب در دوران بارداری ،اضطراب دوران بارداری،استرس و اضطراب در دوران بارداری،داروهای ضد اضطراب در دوران بارداری،عوارض اضطراب در دوران بارداری

اضطراب در دوران بارداری ، علت اضطراب در دوران بارداری ، درمان اضطراب در دوران بارداری ، رفع اضطراب در دوران بارداری

 

اضطراب در بارداری

دوران بارداری از حساس ترین مرحله زندگی یک زن می باشد.صدمات وارده بر جنین در دوران بارداری می تواند زمینه ساز بسیاری از اختلالهای جسمی و روانی در سالهای بعدی زندگی فرد باشد،به طوری که زمینه بسیاری از اختلال های روان پزشکی دوران بزرگسالی را باید در دوران جنینی جستجو کرد.بهداشت روانی دوران بارداری از مسایلی است که امروزه بسیار مورد توجه قرار دارد.ثابت شده که از ابتدای بارداری ، اضطراب و هیجان های زن باردار تاثیر مستقیمی بر روی جنین خواهد داشت.عدم اطلاع یا اطلاعات نادرست و ناقص در خصوص بارداری و تغییرات آن می تواند موجب بروز هیجان ها و آشفتگی های روانی شود.تغییر خلق(اخلاق)،تغییر اشتها،استفراغ های گاه و بیگاه ،تغییر علایق و سلیقه ها و بالاخره ده ها نوع دیگر از این قبیل ، هریک می تواند به تنهایی گرفتاریهای فراوانی را ایجاد کند. اضطراب بارداری می تواند آسیب های جدی برای مادر و جنین به همراه داشته باشد.از آنجا که سه ماهه اول بارداری سن پایه ای و حساس برای شکل گیری ارگان های حیاتی جنین است (از مغز تا کلیه، قلب و …) بنابراین استرس مادر در این ماه ها می تواند جنین را در معرض مشکلات زیادی قرار بدهد. اضطراب دوران بارداری و استرس ها به طور معمول به دو صورت مزمن و حاد اعمال می شوند. استرس های مزمن و مداوم با رشد جنین تداخل دارند. به نظر می رسد استرس های کوتاه مدت و گذرا تاثیر پایداری بر جنین ندارند. تاثیرات استرس های کوتاه مدت بارداری پس از تولد و قطع ارتباط خونی جنین و مادر به تدریج از بین می رود، یعنی تابع ژنتیک و سازمان روانی –ادراکی خود نوزاد و کودک قرار می گیرد. ولی استرسهای طولانی مدت موجب تخریب و نارسایی های اساسی در رشد جنین می شوند.در این مطلب از سایت جسارت به اضطراب در دوران بارداری می پردازیم. امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.

اضطراب در دوران بارداری

مطالعات و بررسی های مختلف روی زنان باردار نشان دهنده این فرضیه است که سطح بالای استرس های روانی-اجتماعی در طول دوران بارداری ،خطر زایمان زودرس و در نتیجه تولد نوزادبا وزن کمتر از میزان طبیعی را افزایش می دهد.استرس های دوران بارداری علاوه بر ایجاد عوارض در دوران بارداری به ویژه در اوایل بارداری و حوالی زایمان ، روی فرآیند رشد و تکامل ذهنی ، روانی جنین اثر سوء دارد و موجب اختلال های رفتاری در دوران کودکی می شود.استرس در بارداری می تواند با ایجاد نشانه های اختلال (کم توجهی- بیش فعالی)به ویژه در پسران همراه باشد.هم چنین سطح بالای اظطراب مادر در بارداری خطر بیماری (سرشت دشوار)را در شیرخوار افزایش می دهد.در واقع کودکانی که سرشت دشوار دارند،معمولا الگوی خواب و تغذیه آشفته ای دارند و نیازمند توجه و مراقبت بیشتر هستند.

اضطراب در دوران بارداری چه عوارضی دارد؟

تحقیقات نشان داده است که استرس ها و اضطراب بارداری طولانی مدت می تواند موجب سقط زودهنگام، مرده زایی، وزن بسیار پایین هنگام تولد و زایمان های زودرس شود. ضمن اینکه اضطراب در دوران بارداری می تواند زمینه را برای ابتلای کودک به بیماری های روانی چون افسردگی، ناآرامی و بیش فعالی را فراهم می کند. برخی تحقیقات از افزایش جنب و جوش جنین در شکم مادر خبر داده اند. این مساله شاخص مهمی است که نشان می دهد استرس مادر موجب درک تجربه ناخوشایند در جنین می شود و از نظر فیزیولوژیک وی را ناآرام می کند.

نقش اضطراب در دوران بارداری روی تعیین جنسیت

بعضی تحقیقات نشان داده که استرس و اضطراب بارداری باعث دختر شدن کودک خواهد شد. این اولین بررسی است که ارتباط استرس با جنس جنین را نشان داده‌است. آنچه محققان دانمارکی در مجله پزشکی تولید مثل انسان چاپ کرده‌اند حاکی از این است که احتمال دختر شدن نوزاد درمادران باردار پر استرس تا ۵ درصد بیشتر از مادرانی است که آرامش خیال دارند. از آنجا که کروموزوم پدری تعیین‌کننده جنسیت جنین است، امکان دارد سطوح بالای هورمون استرس لانه‌گزینی جنین پسر را در رحم سخت کرده و باعث سقط جنین‌های پسر شود

اضطراب و استرس در دوران بارداری

طبق این بررسی، استرس مادر احتمال ابتلا به یک سری مشکلات را افزایش می‌دهد. مثلا احتمال ابتلای کودک به بیش فعالی و کم‌توجهی را دو برابر می‌کند. بنابر این لازم است استرس مادران و اضطراب در دوران بارداری، سنجیده شود و درصورت نیاز مداخله برای کاهش آن انجام شود. در واقع با کاهش استرس مادر در بارداری می‌توان غیر مستقیم بر پیامد حاملگی و بهبود تکامل نوزادان تاثیر گذاشت. البته همین حرف‌ها و نتایج تحقیقات هم نباید نگرانی شما خانم باردار را فراهم آورد وگرنه نقض غرض شده‌است.دکتر دیوید کاگهیل از دانشگاه داندی در این باره می‌گوید: ما درباره مقادیر بسیار زیاد استرس صحبت می‌کنیم و گرنه کمی استرس بخشی طبیعی از زندگی روزانه است که بدن به خوبی از عهده‌اش برمی‌آید. این هشداری است برای شما که خود را در معرض استرس شدید قرار ندهید و همین طور برای اطرافیان تا در دوران بارداری کاری نکنند که میزان استرس‌ شما از حد مجاز فراتر رود. متخصصان برای کم کردن این استرس‌ها راه‌هایی را پیشنهاد می‌کنند که کلاسهای پیش از زایمان یکی از آنهاست. در این کلاسها آنچه زنان لازم است درباره بارداری، زایمان و سلامت کودک بدانند و روش‌های آرامش یافتن به آنها آموزش داده می‌شود

نقش هورمون ها در اضطراب دوران بارداری

حاملگی با تغییرات عمده ای در عملکرد غددی – عصبی همراه است. این تغییرات شامل تغییراتی در سطح هورمون ها به ویژه هورمون های مرتبط با استرس (محور هیپوتالاموس – هیپوفیز – آدرنال) و تغییر در مکانیسم های کنترل ترشح هورمون است که از جهت فراهم کردن محیط مناسب برای رشد و تکامل جنین اهمیت حیاتی دارد. «در هفته ۹-۷ بارداری توسط رحم، جنین و جفت هورمون ها، نوروپپتیدها، سیتوکین ها و فاکتور رشد تولید و ترشح می‌شود و از نظر عملکرد شبیه سیستم هیپوتالاموس – هیپوفیز – آدرنال است. در دوران بارداری سطح هورمون خاصی به نام هورمون CRH یا هورمون آزادکننده کورتیکوتروفین (Corticotrophin Releasing Hormone) که بنیه آن جفت است در خون مادر بالا می‌رود اما محور هیپوفیز – آدرنال را فعال نمی‌کند. CRHهورمون آزاد نقش اساسی در جریان تعادل از محیط پروژسترونی (محیط هورمونی غالب دوران بارداری) به محیط استروژنی (محیط هورمونی غالب حوالی زایمان) دارد. شواهد زیادی از نقش مرکزی CRH جفتی در ایجاد و هماهنگی رویدادهای هورمونی قبل از زایمان دارد.از کارایی‌های مهم این هورمون نقش آن در زایمان زودرس و تأخیر رشد داخل رحمی جنین است. شواهد روزافزونی از مطالعات بالینی مطرح می‌کنند زنانی که زایمان زودرس دارند در آنها میزان CRH به طور مشخص بیشتر از سایر زنانی است که استرس نداشته و در همان سن بارداری به سر می برند». بنابر اظهارات دکتر ابراهیم پور سطوح بالای CRH معمولاً در چند هفته زایمان را تسریع می کند و از آنجا که CRH جفتی به استرس و اضطراب بارداری حساس است به نظر می‌رسد واسطه اعمال اثرات استرس مادر بر زایمان زودرس و رشد جنین است.

روش های کنترل اضطراب در دوران بارداری

* مواردی را که موجب استرس می‌‎شود تشخیص داده و در مورد آنها با همسر، دوست یا مشاور خود صحبت کنید* متوجه این حقیقت باشید که استرس دوران بارداری معمولا موقتی و زودگذر است* سعی کنید از نظر جسمی سالم و خوش‌هیکل باقی بمانید. غذاهای مغذی بخورید* به اندازه کافی بخوابید و نرمش را فراموش نکنید. انجام ورزش و نرمش‌های مناسب در کاهش استرس و مشکلات حاملگی بسیار موثر است* فعالیت‌های اضافه خود را متوقف کنید* در انجام کارهای خود از دیگران کمک بگیرید؛ برای مثال در تمیز کردن خانه و انجام خریدهای روزانه* اگر شاغل هستید از قبل برنامه‌ریزی داشته باشید تا در زمان مرخصی بابت کار خود نگرانی نداشته باشید* اگر احساس افسردگی دارید حتما با مشاور صحبت کنید.

اضطراب در دوران بارداری

مطالب مرتبط :

همه چیز درباره رفع و درمان سریع اضطراب و استرس شدید

روش های درمان اضطراب فراگیر و معرفی کامل علائم این بیماری

  • کامبیز کرمی

بهترین دارو برای سرفه کودکان

يكشنبه, ۲۵ آذر ۱۳۹۷، ۱۲:۰۲ ب.ظ

معرفی بهترین دارو برای سرفه کودکان و روش های درمان خانگی سرفه

معرفی بهترین دارو برای سرفه کودکان و روش های درمان خانگی سرفه در سایت جسارت

بهترین دارو برای سرفه کودکان ، بهترین دارو برای سرفه نوزادان ، بهترین دارو برای سرفه خشک کودکان ، بهترین داروی گیاهی برای سرفه کودکان ،بهترین دارو سرفه کودکان،بهترین داروی سرفه کودکان،بهترین دارو ضد سرفه برای کودکان

بهترین دارو برای سرفه کودکان ، بهترین دارو برای سرفه نوزادان ، بهترین دارو برای سرفه خشک کودکان ، بهترین داروی گیاهی برای سرفه کودکان

 

علت سرفه خشک کودکان

هیچ چیز برای والدین ناراحت‌کننده‌تر از شنیدن صدای سرفه بچه‌ها هنگام شب نیست. این مشکل معمولا پدر و مادرها را نگران می‌کند؛ طوری که حاضرند هر کاری انجام دهند تا هرچه زودتر سلامت کوچولویشان را ببینند اما در واقع سرفه رفلاکس طبیعی بدن است که به دلیل تحریک مژه‌های برونش و دستگاه تنفس، تحریک و توسط اعصاب مرکزی و تحریک دیافراگم ایجاد می‌شود. توسط سرفه، مقدار زیادی ترشحات خارج می‌شود تا راه هوایی باز شده و تنفس راحت‌تر انجام شود. سرفه بر اثر مکانیسم تحریک گاهی خفیف و گاهی شدید است اما علت سرفه هرچه باشد راه‌های درمانی خاصی برای آن وجود دارد که والدین باید به آن توجه کنند.یکی از شایع‌ترین علت‌های سرفه، سرماخوردگی است. سرفه‌های ناشی از سرماخوردگی در بسیاری از موارد به درمان نیاز ندارند و خودبه‌خود برطرف می‌شوند، اما گاهی که آزاردهنده می‌شوند و خواب و استراحت فرد را مختل می‌کنند، می‌توان از داروهای ضدسرفه موجود در بازار استفاده کرد، اما در اینجا باز هم لازم است نوع سرفه‌ها مشخص باشد.بیشتر داروهای ضدسرفه به نسخه پزشک نیازی ندارند و افراد می‌توانند با مراجعه به داروخانه آنها را تهیه و مصرف کنند، اما لازم است که در مورد انواع داروهای ضدسرفه اطلاعات کافی داشته باشید تا این داروها را درست و به موقع مصرف کنید.در این مطلب از سایت جسارت به بهترین دارو برای سرفه کودکان می پردازیم. امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.

دارو ضد سرفه کودکان

داروهای خلط‌آور (اکسپکتورانت): اکسپکتورانت‌ها شاید شناخته‌شده‌ترین داروهای ضدسرفه در بازار هستند که به آنها «شربت سینه» هم گفته می‌شود. این داروها با رقیق‌کردن خلط، باعث دفع راحت‌تر آن می‌شوند. زمانی که سرفه‌ها خلط‌‌دار باشند، مصرف این‌گونه داروها توصیه می‌شود.تهیه شربت‌های اکسپکتورانت‌ ساده، نیازی به نسخه ندارد و می‌توان آنها را به راحتی از داروخانه‌ها تهیه کرد، اما تهیه بعضی از انواع آن که حاوی کدیین هستند، به نسخه پزشک نیاز دارد.یکی از معمولی‌ترین داروهای‌ خلط‌آور «گایافنزین» است. البته شربت‌های اکسپکتورانت موجود در بازار، علاوه بر گایافنزین، حاوی یک ماده آنتی‌هیستامین (ضدحساسیت) و ضداحتقان هم هستند که باعث کم شدن ترشحات می‌شود.بعضی شربت‌های گیاهی نیز وجود دارند که عملکرد مشابهی دارند و باعث آبکی‌شدن خلط‌ می‌شوند. از آن جمله می‌توان به شربت «ترسیان»، «تیمیان»، «تیمکس» و «برونکوتیدی» اشاره کرد. بیشتر این شربت‌ها از عصاره گیاه آویشن تهیه شده‌اند که آثار خلط‌آور و ضدسرفه خوبی دارد.داروی گیاهی دیگری به نام «پروسپان» نیز آثار مشابهی دارد. این دارو از عصاره برگ گیاه پیچک تهیه می‌شود و ضدسرفه خوبی است.

 دارو دکسترومتورفان برای سرفه کودکان

معروف‌ترین این داروها «دکسترومتورفان» است. این دارو با اثر روی مرکز سرفه در بصل‌النخاع، باعث کم‌شدن سرفه بیمار می‌شود. دکسترومتورفان به اشکال شربت، قرص و قطره در داروخانه‌ها موجود است.نوع دیگری از این دارو «دکسترومتورفان‌پی» نام دارد که علاوه بر دکسترومتورفان، حاوی پسودوافدرین (یک ماده ضداحتقان) هم است.این داروها برای درمان سرفه‌های خشک و بدون خلط‌ مناسب هستند و استفاده از آنها در سرفه‌های خلط‌‌دار، نه‌تنها اثری ندارد، بلکه می‌تواند باعث باقی ماندن ترشحات در ریه شود و بیماری را طولانی‌تر کند.

بهترین دارو برای سرفه کودکان

داروهای آنتی‌هیستامین (مانند دیفن‌هیدرامین، پرومتازین، کلرفنیرآمین): این داروها با کاهش آزادشدن هیستامین در بدن،‌ باعث کم‌شدن ترشحات ریه و خلط می‌شوند. بیشتر داروهای سرماخوردگی حاوی آنتی‌هیستامین هستند.

بهترین دارو ضد سرفه برای سرفه کودکان

دکونژستان‌ها (ضداحتقان‌ها) مانند فنیل‌افرین و پسودوافدرین: این داروها باعث تنگ‌شدن عروق‌خونی در ریه‌ها و بینی می‌شوند و احتقان را کاهش می‌دهند. بیشتر داروهای سرماخوردگی هم حاوی ضداحتقان هستند.

 داروهای تسکین‌دهنده سرفه کودکان

در بسیاری موارد، می‌توان با استفاده از شیر ولرم، عسل، آبلیمو و بخور آب (یا اکالیپتوس) و دم‌کرده آویشن سرفه را کاهش داد. این روش‌ها به‌خصوص در سرفه خشک اثربخشی خوبی دارند.نوشیدن آب ولرم فراوان هم در مورد سرفه‌های خلط‌دار یکی از راه‌های رقیق‌کردن خلط و دفع راحت‌تر آن است که حتی در مواردی بیش از مصرف داروهای خلط‌آور توصیه می‌شود. این راه‌های تسکینی به‌خصوص در مورد کودکان بسیار باارزش هستند.پزشکان متخصص اطفال توصیه می‌کنند کودکان زیر شش سال از داروهای ضدسرفه استفاده نکنند، چون زیان این داروها برای آنها بیش از منافعشان است.

 دارو برای کاهش سرفه کودکان

برخی قرص‌های مکیدنی‌ حاوی منتول، آثار ضدسرفه خوبی دارند. این قرص‌های مکیدنی را که گاهی آبنبات سرد (cold candy) می‌نامند، باعث ضدعفونی‌شدن و تسکین‌ گلو، حلق و حنجره می‌شوند.به‌علاوه، غرغره‌کردن بعضی شربت‌ها (مانند دیفن‌هیدرامین) به‌علت خاصیت بی‌حس‌کنندگی آنها باعث بهبود سرفه می‌شود. غرغره آب‌نمک ولرم نیز روش خوبی برای کاهش سرفه است.بعضی داروها (مانند فنتول یا کامفر) نیز روی گلو یا سینه افراد بیمار زده شده و باعث تسکین سرفه می‌شوند.

معرفی بهترین دارو برای سرفه کودکان

شربت برم هگزین (Bromhexine) دارویی است که برای رفع خلط سینه و همچنین درمان سرفه در برای کودکان بزرگ‌تر از دو سال و افراد بالغ تجویز می‌شود. این دارو تولید خلط در مجاری تنفسی را افزایش داده و خلط را رقیق‌تر می‌کند. اگرچه بهتر است دوز مصرفی به صورت دقیق توسط پزشک تعیین گردد، اما به طور معمول در افراد بالغ و یا کودکان ۱۰ سال یا بزرگتر مقدار ۵-۲۰ میلی‌لیتر شربت سرفه به صورت سه بار در روز (شربت ۴ میلی‌گرم) و یا ۲.۵-۱۰ میلی‌لیتر شربت سرفه به صورت سه بار در روز (شربت ۸ میلی‌گرم) مصرف می‌شود. توصیه می‌شود بیماران مبتلا به زخم معده و درهای شکمی از مصرف این دارو خودداری کنند.عوارض: تغییرات گوارشی مثل اسهال، مشکلات تنفسی، حالت تهوع، استفراغ، درد شکم، تب، اختلالات پوستی، حساسیت، سرگیجه و عرق کردن از عوارض این دارو می‌باشد.درصورتیکه قصد مصرف این دارو را دارید بهتر است درباره آن اطلاعات بیشتری داشته باشید. لینک زیر به معرفی این قرص و نکاتی که طی مصرف آن باید بدانید اختصاص دارد.

دارو گیاهی برای سرفه کودکان

میوه ی آناناس ضد احساس خارش گلو و سرماخوردگی است، پژوهشگران دریافته اند که یک برش آناناس تازه, خشکی و دردهای گلو را که اولین نشانه های سرما خوردگی و آنفلونزا است کاهش می دهد. کارشناسان تغذیه می گویند:که قند آناناس بالاست.آناناس سرشار از مواد مغذی است. سریع جذب می شود و آنزیم هایی دارد که به هضم غذا کمک می کند. و خوردن سه برش آناناس تازه یا 5/1 لیوان آب آناناس به محض احساس خارش گلو بسیار مفید است. آناناس علاوه بر ویتامین های مهمی مانند A,B,C فلزاتی هم چون پتاسیم, کلسیم, آهن, فسفر, گوگرد و منگنز دارد.طبق گفته ی محققان نوشیدن آب آناناس برای تسکین گلو درد و برای بیرون راندن مخاط مفید است و محققان دریافته اند که مخلوطی از آب آناناس خام، فلفل، نمک و عسل می تواند در بهبود گلودرد و از بین بردن خلط دهان مؤثر باشد. در یک مطالعه پس از آن، تحقیقات نشان داده است که عصاره خام از آناناس می تواند پنج بار سریع تر از شربت سرفه گلودرد را کاهش دهد. 

بهترین دارو برای سرفه کودکان با عسل

دکتر ایان پل و همکارانش در دانشگاه پنسیلوانیا، 105 کودک که دچار سرماخوردگی بودند را تحت نظر گرفتند. این کودکان مدام سرفه می‌کردند به طوری که سرفه مداوم مانع از خواب آن‌ها شده بود. محققان این کودکان را به سه گروه تقسیم کردند و به گروه اول هر شب قبل از خواب یک قاشق عسل دادند، به گروه دوم یک قاشق شربت سینه و به گروه سوم هیچ دارویی داده نشد. محققان دریافتند که عسل بهتر و مؤثرتر از هر دارویی عمل می‌کند. آن‌ها مشاهده کردند کودکانی که قبل از خواب یک قاشق عسل خورده‌اند کمتر سرفه کرده و خواب راحت‌تری داشتند. «عسل سرشار از آنتی اکسیدان‌ها و مواد ضدمیکروب است و به همین دلیل می‌تواند سرفه را درمان کند.»

میزان مصرف برای کودکان

برای کودکان بین 2 تا 5 سال: نصف قاشق چای‌خوری

برای کودکان 6 تا 11 سال: یک قاشق چای‌خوری

برای بچه های بزرگ‌تر از 11 سال: دو قاشق چای‌خوری عسل

البته روشن است که کودکان عسل را راحت‌تر از شربت‌های تلخ و بد مزه خواهند پذیرفت به خاطر اینکه با طعم شیرینی از سرفه خداحافظی خواهند کرد.

بهترین دارو برای سرفه کودکان

مطالب مرتبط :

معرفی چند شربت برای سرفه کودکان و عوارض مصرف آن ها

روش هایی برای کاهش سرفه کودکان هنگام خواب و علت سرفه شبانه

همه چیز درباره علت و درمان سرفه کودکان زیر یک سال در خواب

  • کامبیز کرمی